لینک یاب بروز ترین وب سایت تبادل لینک

شماره تماس : 02144943169

رتبه بندی الکسا چیست ؟ چه اهمیتی دارد ؟

 

شاید در گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده

و مطالبی در این خصوص خوانده باشیم، سایت ها و سرویس های

خاص و فراوانی نیز حول این محور در گستره وب شکل گرفته اند

که معمولا تحت عناوینی چون انجام بهینه سازی صفحات وب، آموزش

SEO (مخفف Search Engine Optimization)، افزایش رتبه

سایت در گوگل، جلب بازدیدکننده و… فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست

و به چه منظوری ایجاد شده، چگونه آمار و تعداد بازدیدهای یک سایت

را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان برای مدیران وب و

افرادی که عمدتا قصد فعالیت های تبلیغاتی دارند اهمیت دارد، مطلبی

است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت تا نهایتا به نتیجه ای

منطقی دست پیدا کنیم

 

*الکسا چیست؟*

 

الکسا (Alexa) عنوان شرکتی وابسته به سایت Amazon.com است

که مقر فعلی آن در کالیفرنیای امریکا قرار دارد و خدمات آن در آدرس

Alexa.com ارائه می شود،هدف از این سرویس جمع آوری اطلاعات

ترافیک وب و رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدها است

که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و الگوریتم های خاص

، نهایتا سایت های شبکه جهانی وب را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات

آنها رتبه بندی کرده و حتی جزئیات مفیدی در رابطه با چگونگی کاوش و

رفتار مخاطبین صفحات ارائه می دهد، Alexa.com را نباید با پروژه

دستیار شخصی هوشمند شرکت آمازون که در ساخت بلندگوهای این شرکت

استفاده شده اشتباه گرفت، اگرچه نام این پروژه نیز Alexa می باشد اما

سایت Alexa.com با این پروژه ارتباطی ندارد (صرفا تشابه اسمی می باشد).

 

*اهمیت و دقت رتبه بندی الکسا*

 

ما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی دقیق است؟

واقعیت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست

و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی و استقرایی است، چرا که طبق شواهد موجود

منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و پشتوانه آن، پلاگین یا تولبار (Alexa Toolbar) است

که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است

تعداد زیادی از کاربران یک پایگاه اینترنتی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل

سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را

اکثر آنها نصب کرده باشند (معمولا وبسایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی

در فعالیت های وب برخوردارند رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر با بازدید مشابه دارند)،

اما با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت!

خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده

و اهمیتی نسبی در عرصه وب و کسب و کارهای بر بستر اینترنت

پیدا کرده است، به طور مثال تبلیغ دهنده گان بیشتر تمایل دارند

که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای

آنها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه

و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان می تواند تاثیر

مثبتی داشته باشد یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت

تعیین کننده باشد، متاسفانه در این زمینه نیز برخی تلاش دارند

با توصل به روش های متقلبانه اقدام به افزایش رتبه سایت خود

هرچند به صورت موقت کنند، به فرض از طریق چند سیستم مختلف

تولبار الکسا را نصب و به تناوب از آدرس های مد نظرشان بازدید

می کنند یا با ارجاع های سیستماتیک و غیر حقیقی به آدرس های

مد نظرشان افزایش رتبه کاذب ایجاد می کنند، خوشبختانه با توجه

به بهبود الگوریتم های الکسا و در نظر گرفتن معیارهای مختلف

در اختصاص رتبه و با بررسی پارامترهایی مانند میزان

Daily Time on Site و بررسی سایت های ارجاعی در قسمت

Upstream Sites می توانیم به راحتی این نوع صفحات را

شناسایی کنیم و واضح است که این نوع رفتارها جزء هدر دادن

وقت و به اصطلاح گول زدن خود ارزش دیگری ندارد و معمولا

این افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی

خود را نیز از دست می دهند، به نظر بهترین راه افزایش رتبه

الکسا تمرکز بر روی ایجاد محتوای مفید و جلب بازدیدکننده واقعی است.

 

*الکسا چه عواملی را در رتبه‌بندی خود لحاظ می‌کند؟*

 

پیش از آنکه بخواهیم برای افزایش رتبه الکسا برنامه‌ریزی کنیم،

باید بدانیم که الکسا در هنگام رتبه‌بندی چه مواردی را مد نظر قرار

می‌دهد. خوشبختانه الکسا در رابطه با نحوه انجام محاسبات خود

(برخلاف گوگل) کاملاً صاف و صادق است.

الکسا در مطلب کوتاهی در وبلاگ خود با عنوان «راهنمای افزایش رتبه الکسا» می نویسد:

«الکسا هر روز میانگین تعداد بازدیدکنندگان و بازدید از صفحات

هر سایت در طول سه ماه گذشته را برآورد می‌کند. وب‌سایتی که

مجموع بازدیدکنندگان و بازدید بیشتری در طول سه ماه اخیر داشته

باشد، رتبه ۱ را دریافت می کند و وبسایتی که کمترین بازدیدکننده

و بازدید را دارد، رتبه‌ای نزدیک به ۳۰ میلیون را دریافت خواهد کرد.

چنانچه بر طبق ارزیابی‌های ما هیچ‌کس در طول سه ماه گذشته از

سایتی بازدید نکرده باشد، در اینصورت اصلاً برای آن سایت رتبه‌ای تعیین نخواهد شد.»

طبیعتاً گوگل از هر وبسایت دیگری در اینترنت ترافیک بیشتری

دریافت می‌کند و با توجه به تعداد بازدیدکنندگان و بازدیدها در صدر قرار می‌گیرد.

الکسا به این واقعیت نیز اشاره می‌کند که هرچه به قله این

نمودار نزدیکتر شوید، بالابردن رتبه دشوارتر می‌شود. به

عنوان مثال، شاید افزایش

رتبه الکسا از ۲۴۵۰۰۱۳۲ به

رتبه ۲۰ میلیون کار نسبتاً آسانی باشد، اما رسیدن از رتبه

۵۰ به ۴۰ به همان آسانی نخواهد بود.

جان کلام اینکه دو عامل در تعیین و افزایش رتبه الکسا حرف

اول را می‌زند که هر دوی آنها بر مبنای آمار سه ماه اخیر سنجیده می‌شوند:

میانگین تعداد بازدیدکنندگان در روز